Platforms en overleggen

Hieronder staan de doelen van alle platforms en overleggen kort omschreven waar scholen, zorgorganisaties, andere organisaties en NetwerkZON bij betrokken zijn.
ALV
De algemene ledenvergadering fungeert in de coöperatie als de ledenvergadering die in formele zin de begroting en jaarrekening goed- of afkeurt en als sparringpartner optreedt voor de directies voor de strategische onderwerpen.
DOSS
Het gemeenschappelijke doel van de samenwerking is binnen de geschetste uiteenlopende scenario’s op langere termijn creëren van: goede aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en passende onderwijsarrangementen voor reguliere en nieuwe doelgroepen. Het DOSS wordt gevraagd en ongevraagd geadviseerd door de platforms.
Platform Planning
Het doel van het platform Planning is het in kaart brengen van instroom en uitstroomcijfers beroepsopleidingen VOV ter ondersteuning van de geschetste scenario’s (laag en hoog). Met als doel de goede opleidingen te kunnen aanbieden met maximale kans op goede stages en goede banen.
Platform Innovatie
Het doel van het platform Innovatie is het ontwikkelen en onderhouden van een dynamisch en innovatief netwerk ten behoeve van de doelstellingen van de coöperatie.
Platform Onderwijs & Examinering
Het doel van het platform is het beoordelen van de consequenties van de innovaties voor de onderwijs en examenregelingen van de opleidingen.
Strategisch Overleg Onderwijs en Arbeidsmarkt
Definiëren van de gewenste inhoud en vorm van het onderwijs op de lange termijn op strategisch/bestuurlijk niveau. Ontwikkelen van een visie op opleiden en Zorg en Welzijn voor Groningen en Drenthe en in afstemming met Friesland. Stimuleren van vraagarticulatie, de opleidingsvraag van de zorgaanbieder op korte en langere termijn, het lage en hoge scenario.
Stuurgroep Modern Health
Het verankeren van positieve gezondheid door inzet op preventieve, integrale gezondheid in de regio door middel van het (door)ontwikkelen van robuuste integrale leer- en ontwikkelgemeenschappen, en het opleiden van duurzaam en interdisciplinair inzetbare professionals.
Brancheoverleg Kraamzorg
De instroom van studenten voor de kraamzorg te vergroten, hen te behouden gedurende de VZ-opleiding en na de opleiding aan het werk te laten gaan in de kraamzorg.
Stakeholders PW
Uitwisseling van instroomcijfers, voortgang ontwikkelingen in de BPV, initiatieven en projecten omtrent de studenten Pedagogisch Werk.
Doorstroom MBO-HBO
Verbetering van het proces van doorstroom van VP-studenten van MBO naar HBO. Bijvoorbeeld de voorlichtingsmogelijkheden en keuzemodulen.
SCO (& Branches)
Het doel van dit overleg is een optimale matching voor studenten niveau 3, 4 en 6 VP/MZVZ, zowel kwantitatief als kwalitatief van de stage.

Lectoraat Wederkerigheid in Leernetwerken

Het lectoraat Wederkerigheid in Leernetwerken is verbonden aan het Centrum voor Talent en Leren van de Hanze. Dit lectoraat beoogt een bijdrage te leveren aan duurzame functionerende leernetwerken, door wederkerige samenwerking tussen bedrijven, instellingen, onderzoekers en onderwijsinstellingen te bevorderen. Het lectoraat is betrokken bij diverse interdisciplinaire onderzoeken, zoals promotieonderzoek van Elvira Coffetti naar adoptie van technologie door verzorgenden en verpleegkundigen (in samenwerking met lectoraat Verpleegkundige Diagnostiek en UMCG), promotieonderzoek van Renée Oosterwijk naar netwerkspanningen en netwerkpatronen (in samenwerking met lectoraat Organisatieontwerp en -verandering en RUG Economie & Bedrijfskunde), en onderzoek naar leergemeenschappen over voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (HealthTech in Society, in samenwerking met o.a. Saxion en Regieorgaan SIA).
Daarnaast heeft NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) onlangs de onderzoeksaanvraag Reciprocal Accelerating Patterns for Health (RAP for Health) toegekend aan het lectoraat. RAP for Health werd als enige gehonoreerd onder het thema Gezondheidszorg. Lerende gemeenschappen zijn een belangrijke versneller van innovatie omdat ze het raakvlak vormen tussen onderwijs, onderzoek, bestuur, zorg, gezondheid en technologie. De verwachting is dat wederkerigheid, interprofessioneel samenwerken en missie georiënteerde monitoring, wederkerigheidspatronen creëren waardoor lerende gemeenschappen effectiever worden voor bewoners in kwetsbare situaties. Gedurende de komende zes jaar gaat het lectoraat in samenwerking met een robuust consortium onderzoek doen naar de effectieve elementen van dit soort learning communities: hoe werkplekleren en innovatie een logisch onderdeel kunnen vormen van een leergemeenschap, hoe een leergemeenschap vormgegeven moet worden en hoe het ontwerp de verbinding kan leggen tussen leren en innoveren.
In 2023 heeft het lectoraat een positieve evaluatie en een vier jarige verlenging van de leeropdracht gekregen.

uitgelicht

Al 25 jaargespecialiseerd in netwerken

Al 25 jaar wordt samengewerkt in Groningen, Drenthe en Noord-Overijssel door zorginstellingen en de zorg- en welzijnsopleidingen van het Noorderpoort, Alfacollege, ROC Menso Alting, Drenthe College en de Hanzehogeschool. Dit is gevierd op 8 juni 2023 in de Akerk, Groningen.