Interview: Treant praktijkroute
Vier jaar geleden startte deze praktijkroute, en nu blikken wij terug op deze jaren met Johanna Brouwer en Jettie Hofsteenge, coördinatoren praktijkleren bij Treant.
Afgelopen jaar zijn we gestart met het uitvoeren van evaluaties van innovatieve onderwijs- en praktijkvormen. Eén van deze innovatieve praktijkvormen is de Treant praktijkroute. Het doel van deze evaluaties is een helder beeld krijgen welke initiatieven er zijn en wat ze betekenen voor de drie pijlers Eigen regie student, Breed opleiden en Co-creatie docenten en werkbegeleiders.
Beide coördinatoren vinden het erg belangrijk dat de juiste student op de juiste plek terecht komt. Dat kan op verschillende manieren: door zelf te kiezen, te oriënteren en door het aanbieden van een grote diversiteit aan stages. “De studenten zijn heel blij dat ze hun eigen voorkeuren kunnen aangeven, en de afdelingen krijgen studenten met een sterke intrinsieke motivatie. Fijn dus, voor alle betrokkenen!”, legt Johanna uit. Via een stagemarkt kregen toekomstige stagiaires een nog beter beeld van de stages bij Treant. “Een 1-op-1 gesprek met een stagiair is voor studenten zoveel krachtiger dan wanneer ik daar over vertel.”
Wat was de aanleiding van deze praktijkroute?
De aanleiding van deze praktijkroute is dat Treant het belangrijk vindt dat de student op een stageplek komt waar hij of zij graag naar toe wil. De student staat centraal en heeft de regie over het eigen leerproces. ‘We zijn daarom gaan kijken hoe we de juiste student op de juiste plek kunnen krijgen’, geeft Johanna aan. Ze hebben met praktijk en onderwijs samen gekeken hoe dit gerealiseerd kon worden. Binnen de route kunnen studenten alle stages binnen Treant lopen.
Studenten kunnen zelf hun eigen route kiezen door hun voorkeuren voor stageplaatsen door te geven en hebben ze de mogelijkheid zich buiten Treant te oriënteren bij andere zorgbranches, zoals de gehandicaptenzorg of met een stage in het buitenland. Treant hoopt hiermee de student vanaf het begin te boeien, te binden en vast te houden door onder andere de mogelijkheden binnen Treant voor een vervolgopleiding of baan inzichtelijk te maken.
Hoe blikken jullie terug op de afgelopen 4 jaar?
Jettie geeft aan dat studenten erg te spreken zijn over het feit dat zij hun eigen voorkeuren aan kunnen geven. Maar ook de afdelingen zijn er blij mee. ‘Studenten komen op een afdeling terecht waar zij een sterke intrinsieke motivatie voor voelen, ze willen graag leren, zijn nieuwsgierig, dit werkt erg fijn voor alle betrokkenen.’ legt Johanna uit. Voor de student is het ook prettig dat zij meerdere stages binnen dezelfde organisatie kunnen doen.
Johanna en Jettie zien de leermiddagen die georganiseerd worden ook als een succesvol onderdeel van de route. De leermiddagen staan iedere woensdag gepland en worden samen met de student, afdeling en school georganiseerd. Invulling is naar behoefte van de student. Ze hopen daarom dat deze in de toekomst voor iedereen beschikbaar zullen zijn, zowel voor studenten die in het ziekenhuis, VVT of GGZ stagelopen.
Hoe is input uit de evaluatie benut?
Eén van de punten die uit de evaluatie met studenten naar voren kwam was dat het fijn is om een eigen keuze te kunnen maken, maar dat het soms nog moeilijk is om alle opties te overzien. In maart is daarom voor het eerst een stagemarkt georganiseerd om een beeld te geven van hun mogelijkheden. ‘Wat ik zelf het mooiste vond om te zien waren de één op één gesprekken tussen de studenten zelf, dus de student die al een paar jaar stage heeft gelopen en de student die nieuwsgierig is. Dit heeft zo veel meer kracht dan wanneer ik daar bijvoorbeeld over zou vertellen.’ vertelt Johanna. Zij zitten meer in hetzelfde schuitje en spreken elkaars taal. Deze stagemarkt heeft zich nu nog gericht op de ziekenhuizen, maar er wordt gekeken of dit in de toekomst nog breder getrokken kan worden zodat ook de locaties voor wonen en zorg vertegenwoordigd zijn op de stagemarkt.
Hoe nu verder?
‘We zijn nu vier jaar verder, de wereld om ons heen verandert ook. Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht, we moeten kijken hoe we nu verder gaan.’ zegt Johanna.
Binnenkort worden alle evaluatiepunten uit de evaluaties met studenten en onderwijs en praktijk besproken en wordt er gekeken hoe de route zo aangepast kan worden dat deze geschikt is voor de toekomst. Een eventuele aanpassing waar naar gekeken zal worden is het mogelijk maken van ketenstages waarbij de student de patiënt als het ware volgt. Van het verzorgingstehuis, naar het ziekenhuis en naar de revalidatie en weer terug naar het verzorgingstehuis Dit zou erg mooi zijn voor de ontwikkeling van de student en deze kennis kan in het latere werk goed gebruikt worden.
Tot slot geven Jettie en Johanna beide aan: ‘Het liefst zouden we de route opstellen voor iedereen, zodat we met deze route nog veel meer studenten op te kunnen leiden!’
Cijfers:
• De eerste groep studenten, 36 totaal, zijn in februari 2021 met de Treant praktijkroute gestart.
• De samenwerking is gestart met 6 scholen (4 ROC’s en 2 hogescholen) en inmiddels zijn er 2 scholen (1 ROC en 1 hogeschool) bijgekomen.
• Aan de route doen studenten van 3 verschillende niveaus mee, namelijk mbo Verzorgende-IG en Verpleegkunde, en hbo Verpleegkunde.
• Op dit moment doen 130 studenten mee aan de route.
• De eerste groep Verzorgende-IG studenten is in juni 2023 gediplomeerd.
• In juni 2024 diplomeren 25 studenten in het ziekenhuis, van wie 20 mbo-Verpleegkundestudenten en 5 hbo-Verpleegkundestudenten. 3 mbo-Verzorgendestudenten zullen afstuderen binnen de care.
• Daarvan hebben er reeds 20 een baan in het ziekenhuis en 3 binnen één van de locaties voor wonen en zorg.