Hoe interesseren we studenten voor de gehandicaptenzorg?

Hoe interesseren we studenten voor de gehandicaptenzorg?

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is in 2023 de start gemaakt met de Regionale GHZ-route in Drenthe. De route geeft inhoudelijke verdieping en handvaten aan de studenten om toe te passen tijdens de stage. Hierdoor krijgen studenten meer inzicht in en kennis over verschillende doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg én over zichzelf.

Drie ROCs en drie gehandicaptenzorginstellingen in Drenthe hebben dit gezamenlijk ontwikkeld. Het doel is om studenten van vier verschillende opleidingen te interesseren voor het werken in de gehandicaptenzorg.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

De studenten gaan anderhalve dag in de week naar school en lopen de andere dagen stage op een afdeling in één van de deelnemende instellingen. 

De studenten, docenten en werkbegeleiders gaan met elkaar in gesprek over situaties die studenten meegemaakt hebben. Wat was leuk, moeilijk of misschien wel confronterend? Hoe ga je daar mee om en hoe word je daarin begeleid op de werkvloer?

Op vier momenten in het jaar vinden namelijk leernetwerkgesprekken plaats op de locaties van de deelnemende organisaties. Studenten van verschillende opleidingen en leerjaren leren met en van elkaar tijdens deze gesprekken. 

Hoe worden de leernetwerkgesprekken georganiseerd?

Van iedere ROC is een docent betrokken bij de Regionale GHZ-route. De betrokken docenten en werkbegeleiders bereiden gezamenlijk de leernetwerkgesprekken voor, en de bijeenkomsten worden gezamenlijk begeleid. 
Tijdens deze bijeenkomsten zijn ook regelmatig gastdocenten aanwezig. Elke bijeenkomst heeft een thema zoals bijvoorbeeld ‘De cliënt en ik’ en ‘De cliënt als persoon’. Intervisie en verdieping van het onderwerp zijn onderdeel van de leernetwerkgesprekken, maar bijvoorbeeld ook ethische dilemma’s die naar voren komen. 

   

Wat vinden de studenten?

Studenten geven aan dat het fijn is om met studenten van andere studies en leerjaren deze leernetwerkbijeenkomsten mee te maken. Ze kunnen ervaringen uitwisselen, leren van andere studenten en kunnen vragen aan elkaar stellen. Ouderejaars studenten kunnen jongerejaars studenten op weg helpen en ervaren hoe hulp gewaardeerd wordt. 

En wat zeggen studenten? Een aantal opmerkingen die voorbij zijn gekomen tijdens de evaluaties: ‘het was niet eens saai’ en ‘had ik dit maar gehad in mijn eerste jaar’. 

GHZ-route als leer-en ontwikkelgemeenschap

De Regionale GHZ-route Drenthe is een goed voorbeeld van hoe we een leer- en ontwikkelgemeenschap voor ons zien. 4 verschillende opleidingen werken samen, 4 verschillende leerjaren leren van en met elkaar en 3 verschillende GHZ-organisaties verbinden steeds meer met elkaar. Er wordt gezamenlijk voorlichtingsmateriaal en gezamenlijk onderwijs (leernetwerkgesprekken) ontwikkeld. Hier zijn niet alleen docenten en werkbegeleiders bij betrokken, maar ook HR, praktijkopleiders, bpv-coördinatoren, managers, stagecoördinatoren. 
Prachtige voorbeelden van hoe onderwijs en praktijk samen werken aan het hogere doel, zodat we voldoende studenten boeien en binden voor de GHZ!

Scholen en organisaties die meedoen

Scholen:
  • Alfa-college
  • DCTerra
  • Noorderpoort

Organisaties:
  • De Trans
  • Koninklijke Visio
  • Van Boeijen



Opleidingen:
  • Helpende Zorg en Welzijn
  • Maatschappelijke Zorg
  • Persoonlijk Begeleider
  • Maatschappelijke Zorg
  • Verzorgende-IG
    Leerjaar 1 t/m 4