Veelgestelde vragen:
Stagematching is een webapplicatie die wordt gebruikt om studenten op stageplaatsen te matchen van zorg- en welzijnorganisaties.
Lees hier meer informatie over het proces en de spelregels.
Alle gebruikers
Nieuwe contactpersoon/gebruiker toevoegen
Studenten krijgen accounts nadat zij zijn geïmporteerd door de stagecoördinatoren.
Nieuwe stagecoördinatoren en coördinatoren van zorginstellingen moeten contact opnemen via infostagematching@netwerkzon.nl, vermeld daarbij de organisatie, locatie(s), naam en e-mailadres van de nieuwe contactpersoon. Een nieuw account wordt aangemaakt. Indien gewenst, kan een afspraak worden gemaakt om uitleg te krijgen over het gebruik van Stagematching en de bijbehorende processen en afspraken.
Hoe werkt Stagematching?
Hier kun je de handleidingen vinden voor scholen en stageinstellingen onder het kopje ‘links’.
Inloggen lukt niet
Een nieuw wachtwoord kan worden aangemaakt door middel van “wachtwoord vergeten”. Inloggen is altijd met het e-mailadres van school of de zorginstelling. Als je een nieuw account krijgt bij Stagematching ontvang je eerst een activeringsmail. Als dit niet lukt, neem contact op via infostagematching@netwerkzon.nl
Welke regelgeving geldt m.b.t. stagediensten en leeftijden van stagiairs?
Op de website van Rijksoverheid kun je meer informatie vinden over bijbaan, vakantiewerk en stage door jongeren
Voor welke opleidingen worden stageplaatsen aangeboden in Stagematching?
De volgende opleidingen en opleidingscodes (voorheen crebo) staan in Stagematching:
25960 Helpende Zorg en Welzijn
25498 Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn
25656 MZVZ – Verzorgende IG/Maatschappelijke Zorg [VZ KD2020]
25655 Mbo-Verpleegkundige [KD2020]
34560 HBO Verpleegkunde
Het lukt niet om in te loggen op Stagematching.
Klik op deze link om jouw wachtwoord te herstellen. Gebruik hierbij jouw e-mailadres van de school/zorginstelling.
Stagecoördinatoren
Het importeren van een klas lukt niet
Zie handleiding en voorbeeld .csv bestand
Let extra op het volgende:
- Alle velden in het invulbestand laten staan
- Verplichte velden
- Juiste opleidingscode (crebo),
- Klas is klaargezet met dezelfde klascode
Het importeren van een klas lukt niet (OnStage)
Scholen die met de koppeling met OnStage werken, importeren door middel van begeleidingsgroepen vanuit OnStage. Lukt dit niet? Neem contact op met de key user of functioneel beheerder van de desbetreffende school die hierbij kan helpen.
Waar kan ik de contactgegevens vinden van de stageplek?
Stagecoördinatoren kunnen de contactgegevens van de BPV-verantwoordelijke van de locatie vinden in het Exceloverzicht van het plaatsenaanbod. Als de zorginstelling geen BPV-verantwoordelijke heeft aangevinkt, staan er geen contactgegevens. Neem contact op via infostagematching@netwerkzon.nl
Nieuwe contactpersoon/gebruiker toevoegen
Neem contact op via infostagematching@netwerkzon.nl, vermeld daarbij de organisatie, locatie(s), naam en e-mailadres van de nieuwe contactpersoon. Een nieuw account wordt aangemaakt. Indien gewenst, kan een afspraak worden gemaakt om uitleg te krijgen over het gebruik van Stagematching en de bijbehorende processen en afspraken.
Ik kan een parttime plek niet vinden om te matchen. Ik heb gefilterd op begin/eind van de week.
Veel parttime plekken worden als “vrije keuze” aangeboden. Deze komen niet naar voren als de filter op alleen “Parttime (Begin)” of “Parttime (Eind)” wordt gezet. Klik hier “Parttime (Vrije keuze)” aan en deze plekken komen ook tevoorschijn.
Studenten
Ik ben gematcht, moet ik zelf contact opnemen met de zorginstelling?
Ja. Tenzij anders vermeld door de zorginstelling in de opmerkingen of in een document.
Waar kan ik de contactgegevens vinden van de stageplek?
Zodra je inlogt bij stagematching.netwerkzon.nl kun je zien waar je bent gematcht voor de komende periode, daar staat een e-mailadres bij. Er zijn ook zorginstellingen die meer informatie en contactgegevens in een document hebben gezet, deze kun je vinden onder het kopje “Download documenten”.
Er staan documenten van oude stages op Stagematching.
Op de voorpagina staat informatie over je nieuwe stageplek.
Ik wil graag een andere stageplek, hoe kan ik dit regelen?
Neem contact op met de stagecoördinator van de opleiding.
Zorginstellingen
Hoe breng ik een filter aan in een Exceloverzicht?
Na het downloaden van een plaatsenoverzicht of een studentenlijst kan deze worden gefilterd in Excel. Selecteer de bovenste rij en klik in het tabblad ‘Gegevens’ op ‘Filter’. Vind hier een uitgebreide uitleg inclusief video en illustraties over het filteren in een tabel.
Stageplaatsen toevoegen/aanpassen/verwijderen lukt niet
Zorginstellingen kunnen zelf het aanbod aanpassen voor het volgende schooljaar gedurende de invoerperiode (medio december – begin februari).
Daarna wordt het aanbod door Netwerk ZON verdeeld over de scholen. Lees hier meer over het proces.
Is het aanbod in de tussentijd gewijzigd? Neem z.s.m. contact op via infostagematching@netwerkzon.nl. Vermeld hierbij de locatie, afdeling, opleiding, leerjaar, part-/fulltime en andere informatie die betrekking heeft tot de plek. Het kan zijn dat er al een student staat gematcht op de plek, dan worden de opties voor deze student eerst onderzocht.
Wanneer kan ik het aanbod van het volgende schooljaar aanpassen?
Dit kan tussen medio december en begin februari van het huidige schooljaar. Instellingen ontvangen bericht van Netwerk ZON zodra het aanbod van het volgende schooljaar klaar staat om aan te passen.
Documenten verwijderen lukt niet
Zie hiervoor de handleiding voor zorginstellingen.
Er is niet gematcht op onze stageplek(ken), klopt dat?
Het kan zijn dat er op dit moment geen vraag is naar de aangeboden stageplekken. Indien plekken na de definitieve matchdatum nog steeds beschikbaar zijn, neem contact op via infostagematching@netwerkzon.nl.
Er is na de definitieve matchdatum gematcht, klopt dat?
Stagecoördinatoren van scholen hebben tot aan de definitieve matchdatum om hun studenten te matchen op de stageplekken die naar hun zijn verdeeld. Matching na de definitieve matchdatum gebeurt altijd in overleg. De stagecoördinator geeft aan Netwerk ZON welke plek(ken) diegene graag nog wil matchen, Netwerk ZON controleert bij de zorginstelling of de plek nog beschikbaar is.
Wie kan de opmerkingen zien? Wie kan de notitie zien?
Iedereen (student, stagecoördinator, Netwerk ZON) kan de opmerkingen zien bij een stageplek. Alleen de stagecoördinator en Netwerk ZON kunnen de notitie zien.
Hoe worden de stageplekken uitgewisseld tussen de scholen?
Ter voorbereiding op de conceptmatch vindt het Uitdagende Matchesoverleg plaats tussen stagecoördinatoren van alle scholen en opleidingen. Hier wordt aangegeven door stagecoördinatoren welke stageplekken ze nog nodig hebben, bijvoorbeeld op basis van de woonplaats van de student, voorkeuren, speciale voorzieningen etc. Stagecoördinatoren geven ook door welke plekken ze overhouden zodat deze door een andere school kan worden benut.
Een plek is niet meer beschikbaar, maar de deadline voor het aanpassen van het aanbod is verstreken. Wat kan ik doen?
Stuur een mail aan infostagematching@netwerkzon.nl met daarin informatie over de plek (locatie, afdeling, specifieke plek) en tot wanneer deze niet beschikbaar is. De plek zal uit de verdeling worden gehaald. Als er al een student staat gematcht, moet hier eerst een andere stageplek voor worden gezocht.